مزایای پرونده الکترونیک سلامت

در این مقاله به بررسی مزایای پرونده الکترونیک سلامت بیماران در نرم افزار مطب می پردازیم و راهکارهایی جهت استفاده از پرونده الکترونیک سلامت بیماران ارائه می گردد.

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزایای پرونده الکترونیک سلامت

هزینه بالای مصرف شده در بخش پزشکی که صرف تهیه اسناد و مدارک کاغذی می‏ شوند حاکی از آن است که ایجاد یک سیستم منسجم ضروری است. انسان ها در تمام زمینه ‏ها نظام های پیچیده ‏ای از مدیریت دانش را پیاده ‏سازی کرده ‏اند اما جای خالی آن در پخش سلامت حس می ‏شود. در این مقاله درباره مقایسه پرونده سلامت الکترونیک و پرونده کاغذی بیشتر بخوانید.

پرونده الکترونیک سلامت به زبان خیلی ساده، مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان است.

پرونده الکترونیک سلامت يعني: پیاده سازي سامانه اطلاعاتی به صورت کاملا يكپارچه كه قابلیت كاربري و استفاده در طیف گسترده اي از مراکز بهداشتی و درمانی را داشته باشد.

پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی و مالی است که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند: يكي از عمده‌ ترين اهداف اجراي پرونده الکترونیک سلامت، توسعه و پیاده سازي يک سامانه اطلاعاتی موثر، کارا و منطبق بر استانداردهای خاص، اطلاعاتی، پويا و انعطاف پذير در راستاي مواجهه با نيازهاي جديد، و كاهش هزينه‌ ها در همه ابعاد حوزه سلامت است.

مزایای پرونده الکترونیکی بیمار | انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزایای پرونده الکترونیک سلامت

با توجه به ماهیت فیزیکی پرونده ‏های کاغذی و نگهداری آن توسط یک نفر در یک مکان خاص، عدم پاسخگویی به نیازهای پیچیده امری بدیهی به نظر می‌رسد. در این میان پرونده ‏های الکترونیک در نرم افزار مطب مزایای زیادی نسبت به پرونده ‏های کاغذی دارند که در ادامه برخی از آنها را اشاره می ‏کنیم.

مزایای پرونده الکترونیکی بیمار | دسترسی در هر مکان و در هر زمان | انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزایای پرونده الکترونیکی سلامت | دسترسی در هر مکان و در هر زمان | انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

دسترسی همزمان و سریع به داده‏ ها و اطلاعات بیماران در هر مکان و در هر زمان

با توجه به اینکه اطلاعات به صورت الکترونیکی هستند می‏ توان از طریق اینترنت در هر نقطه جهان به آن متصل شد و داده‏ های مورد نیاز را کسب نمود.


سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت


افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت(Benefits of Electronic Health Records)


بدون وجود پرونده الکترونیکی سلامت دسترسی به اطلاعات یکپارچه سلامت بسیار مشکل و حتی در بسیاری از موارد غیرممکن است. از گزارشات متنوعی که می توان از اطلاعات یکپارچه سلامت بدست آورد می توان برای مقاصد مدیریتی، نظارت و پژوهشی استفاده نمود.

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزایای پرونده الکترونیک سلامت


بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت های سلامت


با ارائه نرم افزار آنلاین مدیریت مطب و خدمات دیگر پرونده الکترونیکی سلامت، سطح کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی در مناطق دور افتاده و روستاها به طور چشمگیری افزایش می یابد.


صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل سلامت یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت


پرونده الکترونیکی سلامت در نرم افزار مطب با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی مورد، در زمان بیماران و پرسنل سلامت صرفه جویی می نماید.

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزایای پرونده الکترونیک سلامت با انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب یا نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

کاهش خطاهای پزشکی

کاهش خطا در نسخه نویسی

پرونده الکترونیکی سلامت با هشدارهای به موقع به پزشک و همچنین خوانایی نسخه الکترونیکی و جلوگیری از اشتباه در تحویل دارو موجب کاهش خطا در نسخه نویسی می‌شود.

کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایشات و تصاویر تشخیصی یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت

با توجه به اینکه متخصصان رادیولوژی می‌توانند علاوه بر آزمایش یا تصاویر تشخیصی بیمار به سوابق بیماری های حال و گذشته وی و تصاویر و آزمایشات قبلی وی نیز دسترسی داشته باشند می‌توانند آزمایشات و تصاویر را بهتر تفسیر نمایند.

کاهش آزمایشات و نسخه های تکراری

با پزشکان از سوابق بیماران مطلع شده و از آزمایشات و نسخه های تکراری و بی مورد پرهیز می‌نمایند. با این کار صرفه جویی در هزینه داروها و آزمایشات به طور چشمگیری صورت می‌گیرد.

 

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب یا نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مزیت پرونده الکترونیک سلامت با انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب یا نرم افزار مدیریت مطب آنلاین


نقش موثر در درمان بیماران

بهبود نتایج درمان

با آگاهی بیشتر کادر درمانی از سوابق پزشکی بیمار تشخیص پزشکان دقیقتر شده و در نتیجه درمان مناسبتری انجام خواهد شد. همچنین با جلوگیری هوشمند از اشتباهات نسخه نویسی و تحویل دارو، نهایتا نتایج درمان بهبود خواهد یافت.

دسترسی همزمان و سریع به داده‏ ها و اطلاعات بیماران در هر مکان و در هر زمان از مزایای پرونده الکترونیک سلامت می باشد

دسترسی همزمان و سریع به داده‏ ها و اطلاعات بیماران در هر مکان و در هر زمان از مزایای پرونده الکترونیک سلامت می باشد

افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خودش در منزل

با استفاده از زیرساخت پرونده الکترونیکی سلامت و انجام خدمات مراقبت در منزل توسط این سیستم، بیماران دارای بیماری های مزمن (مانند دیابت و فشارخون بالا) می‌توانند اطلاعات مورد نظر پزشکانشان را در پرونده الکترونیکی سلامت خود قرار داده و پزشک خود را مطلع نمایند. به این ترتیب علاوه بر اینکه نیاز به مراجعه به پزشک کاهش می یابد، مشارکت بیماران در فرایندهای مراقبت از خودشان نیز افزایش می یابد.


انتخاب مزایای پرونده الکترونیک سلامت با نرم افزار مدیریت مطب تحت وب یا نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

انتخاب مزایای پرونده الکترونیک سلامت با نرم افزار مدیریت مطب تحت وب یا نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

تسهیل در آموزش و پژوهش


تسهیل در آموزش پزشکی

پرونده الکترونیکی سلامت موارد بالینی متعددی را برای اساتید پزشکی فراهم می سازد تا آنان بتوانند از این موارد برای تدریس به دانشجویان خود استفاده نمایند. به این ترتیب کیفیت آموزش پزشکی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.


تسهیل در پژوهشهای حوزه سلامت

با ایجاد امکان یکپارچه سازی اطلاعات سلامت توسط پرونده الکترونیکی سلامت، تسهیل زیادی در پژوهش های حوزه سلامت اتفاق می افتد بطوریکه بسیاری از پژوهش هایی که عملا بدون وجود این سیستم امکان پذیر نیستند، به راحتی میسر می‌گردد. در واقع پرونده الکترونیکی سلامت بستر اطلاعاتی بسیار مناسبی برای تولید و مدیریت دانش پزشکی به شمار می‌رود.


نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

مدیریت و نظارت

بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت

با استفاده از گزارشات مدیریتی پرونده الکترونیکی سلامت می توان از پرسنل سلامت و امکانات پزشکی به طرز بهینه ای استفاده نمود. به این ترتیب پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان ابزاری مفید برای مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در نظر گرفته می شود.

بهبود مدیریت بیماری های مسری

با استفاده از سیستم های هشدار سریع پرونده الکترونیکی سلامت و سرویس های مدیریت بحران، ‌مدیریت شیوع بیماری های مسری بهبود می یابد. موارد مورد نظر برای هشدار (مثلا مرگ یک بیمار مبتلا به آنفلوانزا) در سیستم تعریف می شود تا در صورت وقوع این موارد، سیستم بطور خودکار هشدارهای لازم را به مراکز مرتبط ارسال نماید.


نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین با مزایای پرونده الکترونیک سلامت


بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی

دسترسی مسئولین نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی به سیستم پرونده الکترونیکی سلامت و امکان انجام گزارشات نظارتی موجب می شود تا کیفیت نظارت بر این خدمات افزایش یابد. به این ترتیب امکان وقوع تقلب های شایع در فرایندهای بهداشتی درمانی کاهش خواهد یافت.


شفافیت اطلاعات

اطلاعات به صورت ماشینی و منظم در آمده ‏اند لذا هیچ گونه خطایی در نمایش آن وجود ندارد.


اشکال مختلف

اطلاعات الکترونیکی می تواند به صورت نوشته فیلم عکس و … ذخیره شوند.


انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین


پشتیبانی از تصمیم ‏گیری

همان طور که گفته شد اطلاعات پس از پردازش شدن می ‏توانند در تصمیم ‏گیری‏ها فواید زیادی داشته باشند به این صورت که به درستی و درصد خطای کمتر منجر شوند.

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین

انتخاب نرم افزار مدیریت مطب تحت وب | نرم افزار مدیریت مطب آنلاین


پشتیبانی از تحلیل‏ های غیر پزشکی

با توجه به مجتمع بودن این گونه مستندات می‌توانند برای تحلیلهای آماری نیز مفید باشند.مثلا می‌توان تعداد افراد با بیماری ایدز را در منطقه جغرافیایی خاص و میانگین سنی آنها را بدست آورد.

تبادل الکترونیک اطلاعات و مشارکت طبی دو مرکز پزشکی مختلف می ‏توانند در دو نقطه متفاوت با یکدیگر تبادل داشته باشند و اطلاعات یک بیمار را در نرم افزار مطب به اشتراک بگذارند.

در جدول زیر دو روش مقایسه شده اند.


جدول ۱ –  مقایسه پرونده کاغذی و الکترونیکی بیمار

حوزه کاغذی الکترونیک
مکانی در یک محل خاص همه جا در دسترس
نمایشی فقط یک قالب مشخص قالبها بر اساس نیاز
دسترسی محدود و مشخص متنوع و نامحدود
تفسیر پذیری محدود به توانایی افراد تحلیل رایانه‌ای
ذخیره سازی غیر فعال فعال
حجم ۴کیلومتر قفسه برای ۲۴۰۰۰۰ سند کم حجم
هزینه ۴-۱۴ دلار برای هر پرونده ندارد
بازیابی وقت گیر و گاهی غیر ممکن سریع و آسان

 

تعریف مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت

مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ، پرونده الکترونیک سلامت را چنین تعریف كرده است: پرونده الکترونیک سلامت، مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پيش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنيني و ماقبل آن) تا پس از مرگ است كه به‌ صورت مداوم و با گذشت زمان به شكل الکترونیک ذخیره مي‌شود و درصورت نياز، بدون محدودیت مكاني يا زماني، تمام يا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز (مانند پزشک معالج) قرار خواهد گرفت.

ضرورت و چگونگی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت (EHR)


پرونده سلامت الكترونيک در کشورهای ديگر

در برخي از کشورهای پیشرفته مانند آمريكا، كانادا و انگليس، هر فرد دارای یک پرونده الکترونیکی است که در این پرونده تمام سوابق پزشکی بیمار ذکر شده است. در اين کشورها، راه اندازی پرونده سلامت الكترونيک سبب شده تا بیماران براي تهیه دارو هم با مشکل مواجه نشوند و الکترونیکی، داروی خود را از خریداری کنند.

وقتي كسي پرونده الکترونیک سلامت دارد، دیگر نیاز نیست چند بار آزمایش دهد یا برای گرفتن آزمایش‌های خود به بیمارستان مراجعه كند چراکه جواب آزمایش یا عکس‌ها به صورت اسکن به پست الکترونیکی بیمار و پزشک فرد ارسال می‌شود.

براساس قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف به اجرای پرونده الکترونیک سلامت برای همه افراد جامعه شده است.

الکترونیکی كردن پرونده سلامت ايرانی ها، علاوه بر اينكه نياز به زير ساخت‌های مخابراتی ، ارتباطاتی و اطلاعاتی دارد، نیازمند همکاری همه وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و مراکزی است كه به نوعی با حوزه سلامت مرتبط هستند.

مزایای پرونده سلامت الكترونيک

سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت:

پرونده سلامت الکترونیک، سبب افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران، بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت‌های سلامت می شود.

صرفه جویی در زمان:

پرونده الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی‌مورد، سبب صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل درمانی و پزشکی، می شود.

کاهش خطاهای پزشکی و صرفه جويي در هزينه:

پرونده الکترونیکی سلامت، باعث کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصاویر تشخیصی، کاهش آزمایش‌ها و نسخه‌های تکراری و بدنبال آن كاهش هزينه‌هاي درماني مي‌شود.


موثر در درمان بیماران:

بهبود نتایج درمان، افزایش مشارکت بیمار در مراقبت بيمار از خودش در منزل از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك است.


سهولت انجام فعاليت‌ هاي آموزشي و پژوهشي:

گفته مي‌شود كه پرونده سلامت الكترونيك، سهولت در انجام پژوهش‌های حوزه سلامت را هم سبب خواهد شد.


مدیریت و نظارت:

بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت، بهبود مدیریت بیماری‌های مسری،بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك است.


برخي مزايا و ويژگي‌هاي ديگر پرونده الکترونیک سلامت

از ديگر ويژگي‌هاي پرونده سلامت الكترونيك، ارائه خدمات نوين الكترونيكي به مردم و ايجاد ابزار مناسب براي مديران شبكه‌هاي بهداشتي و درماني، ايجاد بستر اطلاعاتي مناسب براي تجميع داده‌هاي خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، نظارت بر كيفيت ارائه خدمات در حوزه بهداشت و نهایتا در حوزه درمان و ایجاد داشبوردهای گزارشگيري در سطوح اعلام شده است.


‌ پرونده الكترونيک سلامت، دسترسي به داده‌ها و اطلاعات بيماران است. همين سهولت دسترسی خطر نقض حقوق بیمار در خصوص محرمانگی اطلاعات را افزايش مي‌دهد. پرونده سلامت الكترونيک، علاوه بر اينكه سبب کاهش هزینه و زمان می‌شود، فشارهای روانی بیماران را هم کاهش می‌دهد.

نرم افزار مدیریت مطب قلب و عروق

نرم افزار مدیریت مطب قلب و عروق



لطفا جهت تماس رایگان با ما روی آیکون سبز رنگ زیر کلیک کنید و در برنامه WhatsApp به ما پیام دهید


نرم افزار مطب آنلاین


 

کارشناسان ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات و سوالات شما هستند

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس

09308539601

تماس بگیرید

 



اگر برنامه WhatsApp را ندارید و یا امکان تماس تلفنی با ما را ندارید
با پر کردن فرم زیر، مشاور شرکت نرم افزار مطب آنلاین به زودی با شما تماس خواهد گرفت

امتیاز این نوشته:
لطفا بر اساس میزان رضایت خود از این نوشته از 1 تا 5 روی ستاره های زیر کلیک کنید:
[تعداد کل افراد: 1 و میانگین امتیازات داده شده: 5]